jag lagar alltid middag, en lyckad sådan idag.

Moussaka
Ingredienser
Portioner: 4

1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
500 g lamm- eller köttfärs
1 förpackning (500 g) krossad tomater
2 msk tomatpuré
1 tsk socker
1 tsk salt
1 krm peppar
2 auberginer, ca 600 g
1 tsk salt
3 dl mild naturell yoghurt
3 ägg
1-2 krm peppar
200 g fetaost

Gör så här
Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken i 1 msk av olivoljan i en stekpanna. Tillsätt färsen och låt bryna med tills den fått fin färg. Häll över tomatkross och tillsätt tomatpuré, socker, salt och peppar. Låt puttra under lock ca 30 min.

Skölj och skär auberginen i ca 1 cm tjocka skivor. Lägg ut skivorna på dubbelvikt hushållspapper och strö över saltet. Låt ligga ca 15 min. Stek auberginskivorna i resten av olivoljan i en stekpanna ca 2 min per sida. Varva köttfärssås och aubergine i en lätt smord ugnssäker form. Vispa samman yoghurt, ägg och peppar. Häll blandningen i formen och smula över fetaosten.
Gratinera mitt i ugnen i 225ºC, ca 20 min.
Servera moussakan med en grön sallad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0